Det åbne internet
Om protokoller og interoperabilitet
Hvorfor er det vigtigt at platforme kan snakke sammen? Og hvornår skal og kan man bygge på en åben protokol?
Theta tror på interoperabilitet: en fremtid hvor sociale platforme kan snakke sammen, så du ikke er låst fast til én platform og dens ejere. Hvor du kan tilgå dit netværk fra flere platforme, og hvor du ikke er afhængig af at hele dit netværk er på samme platform som dig. Det skal være lige så mærkeligt at låse sig inde på én platform, som at købe en telefon der kun kan ringe til Telenors kunder.
Vi skaber den åbenhed på tre måder:
- Gennem åbne API'er, så andre platforme og værktøjer kan bygge integrationer til Theta
- Gennem protokoller, der hvor de ikke går på kompromis med gruppernes selvbestemmelse og datasikkerhed
- Og særligt ved at være en formålsbaseret forening, der ikke bare arbejder for vækst og profit, men i stedet for at sikre de bedst mulige vilkår for det digitale civilsamfund. Det betyder at vi ikke har noget incitament til at lukke dig og din data inde.
De digitale fællesskaber som vi gerne vil give et bedre hjem, fungerer så godt fordi brugerne har mulighed for at organisere sig selv og sikre den gode samtale, gennem frivillige der tager rollen som dørvagter og ordstyrere.
De to store protokoller for sociale medier (ActivityPub og ATproto) er bygget til offentligt indhold. De passer derfor dårligt til lukkede grupper og moderation, som er kernen i Theta. Derfor laver vi Theta open source med et fungerende API, og arbejder samtidig for en god protokol til gruppe-formatet.
Vi bygger Theta oven på open source software der allerede er motoren i internetfora med millioner af brugere. Alt software vi udvikler som del af Theta vil også være open source.
Vil du vide mere?
Hvad er en protokol, et API og interoperabilitet?
Protokoller er en måde at sikre at forskellige systemer kan snakke sammen. Det er fx email-protokollen der gør at du ikke behøver at vide om jeg har Gmail, Protonmail eller kooperativ-email, når du vil sende mig en besked. Du skal bare have min email-adresse og vide at den "snakker email". Det er en form for interoperabilitet, som betyder at systemer kan fungere sammen.
Hvis tech-giganterne vil bevare deres monopoler, er det til deres fordel at deres platforme bevidst ikke er interoperable. De ønsker at lukke deres brugere inde, gøre det sværere at kommunikere med brugere på andre platforme og gøre det sværere for dig at flytte din data. Det kan man helt konkret se ved den måde de har fjernet API-adgang til deres platforme: Elon Musk lukkede API-adgangen til Twitter/X kort tid efter han overtog platformen, og Meta lukkede for API-adgangen til grupperne på Facebook i 2024.
Et API er en måde for andre computere at bruge et system på, og er også en måde at skabe interoperabilitet på. Det adskiller sig fra en protokol ved at det kan være mere platform-specifikt og unikt. Man bliver altså nødt til at vide lidt mere om hvem man snakker med, før man kan bruge deres API.
Protokoller for sociale platforme
Ønsket om protokol-baserede sociale medier er meget forståeligt. Hvis jeg kan være på Platform A og du kan være på Platform B, og vi kan skabe forbindelser og snakke sammen på tværs, så gør det det naturligvis meget sværere at hegne os alle sammen inde. Hvis Platform A bliver ond, kan jeg flytte til Platform C og beholde min forbindelse med dig, selvom jeg har forladt min gamle platform.
De to mest aktuelle protokoller for sociale medier er ActivityPub (den som fediverset, altså Mastodon, Pixelfed og andre, bruger) og ATproto (den som Bluesky bruger). De definerer hvordan data skal struktureres, og hvordan kommunikation skal ske på tværs af platforme.
Både ActivityPub og ATproto er i udgangspunktet bygget op omkring offentligt tilgængeligt indhold: tænk en Facebook-side, en offentlig Instagram-profil eller en TikTok-konto. Det er altså grundlæggende følger-baseret frem for gruppe-baseret. De kommer hver især med metoder til hvordan vi kan dele indhold, uden at min platform skal eje dit indhold, men hvor jeg samtidig kan være sikker på at indholdet faktisk kommer fra dig.
Hvordan passer de med Theta?
Ingen af de to større protokoller er designet til det som Theta er nødt til at kunne, og de håndterer det ikke godt. Det gælder særligt lukkede grupper og moderation af indhold. Vi vil gerne kunne være et hjem for sårbare grupper, hvis indhold ikke skal være offentligt, og vi vil give grupperne mulighed for selv at moderere indholdet, fordi vi kan se at det er med til at skabe en samtale som danskerne kan lide at være i.
Tag ATproto som eksempel. Protokollen er bygget op omkring offentlige, forfatter-signerede datalagre og kryptografisk verificerbarhed: hvert indlæg er knyttet til den bruger der har skrevet det. Det giver os to konkrete problemer:
- Anonyme indlæg. Vi har brug for at en bruger kan være kendt af platformen, men skjult for de andre brugere. Det er svært når hvert indlæg er kryptografisk bundet til sin forfatters identitet.
- Reel sletning. Vi har brug for faktisk at kunne fjerne indhold, fx ved doxxing eller hævnporno. Det er svært når indhold ligger i forfatter-signerede datalagre der kopieres bredt rundt; så bliver sletning i praksis mere et "bedste forsøg" end en garanti.
Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende?
Styrken ved en protokol er at folk er enige om den. Ligesom med sprog kræver det at vi er enige om ords betydning og om grammatikkens regler, ellers er det svært at snakke sammen. Det har den konsekvens at protokoller ofte udvikler sig ret langsomt. Der er store, bureaukratiske processer omkring ændringer af protokoller, med komitéer og review-processer der skal sikre konsensus og at protokollen stadig lever op til sit formål.
Der er i øjeblikket to forskellige åbne ændringsforslag til ActivityPub, der skal understøtte gruppe-formatet, men de er endnu ikke vedtaget og er stadig under udvikling.
Theta kommer til at være open source og have et funktionsdygtigt API, der gør at man kan snakke med Theta på tværs af platforme. Og vi vil arbejde for en god protokol til gruppe-formatet.
Hvad er Theta så bygget på?
Vi baserer vores platform på Discourse, som er en aktivt vedligeholdt open source platform til internet-fora der har bevist at den skalerer til millioner af brugere. Det giver os et gennemtestet fundament for datasikkerhed, robusthed og effektivitet. Oven på det laver vi vores egne web-, iOS- og Android-apps, så vi har fuldstændigt kontrol over udseende og feel i platformen.
Det er altså ikke 100% hjemmerullet, men heller ikke et færdigkøbt social-medie produkt som vi bare har skiftet farver på.
I takt med at Theta vokser, kan det give mening at migrere væk fra Discourse og over på noget hjemmebygget. Men vi vil helst ikke genopfinde den dybe tallerken før det faktisk er nødvendigt.
Det er desuden vigtigt for os at platformen bliver 100% open source, så andre kan genbruge dele af vores arbejde, og lignende projekter i andre lande kan komme endnu lettere fra start.